donderdag 27 augustus 2015

Eerste weken Aruba

Hallo allemaal. Leuk dat je weer op mijn bloglink hebt geklikt om te lezen wat ik nu weer allemaal te melden heb over het wonderschone Aruba en het feit dat ik daar woon :-)


Super-origineel idee. Ik weet!
Ik ben er even drie weken tussenuit geweest, naar Nederland (jwz). Eerste week in Nederland was heel erg wennen en naar mate de tijd vorderde voelde ik me al snel weer echt een Nederlander worden. Echter, na drie weken was het uit met de Hollandse pret en stapte ik weer in het vliegtuig naar Aruba.




Toen ik op een verjaardag was in Nederland stelde iemand mij de zeer specifieke vraag: "wat is nou eigenlijk allemaal anders op Aruba?". Mijn antwoord: "vrijwel alles wat je je kan voorstellen" leek haar nieuwsgierige honger niet te stillen, waarop de vervolgvraag luidde: "Ja, maar wat dan allemaal?". Destijds vond ik het een vrij onnozele vraag, maar het heeft me wel aan het denken gezet.


Jay-Z had de sleutels in de auto laten liggen... maar wel op slot gedaan. XD
Hij had ook heel lief allemaal ballonnen in mijn huis gedaan en slingers opgehangen! Hele appartement ook schoongemaakt. Lief!
Babyleguaan in m'n huis! 

Ik werd de eerste week na aankomst gelijk geconfronteerd met de eerste teamvergadering van mijn nieuwe school. Een verschil met mijn oude school is dat deze school vele male groter is en ik dus best een beetje nerveus werd bij het zien van zoveel nieuwe collega’s. Ik ben al niet zo’n held in grotere groepen, maar als newby al helemaal niet! De dag begon met wat algemene mededelingen en eindigde met een creatieve opdracht: schilder je zelfportret! Ik waande me even weer op de pabo, toen we ook zelfportretten moesten maken.

De rest van de week ben ik elke ochtend op school geweest om mijn klas naar mijn smaak in te richten en ook om de software van mijn smartboard te installeren! Het werkte de ene keer wel, de andere keer niet. Uiteindelijk er achter gekomen dat ik zonder problemen mijn smartboard kan gebruiken, mits ik een specifieke USB-poort gebruik. Gelukkig een oplossing voor het regelmatig falen.
,
Smartboard!! <3
Toen kwam er de eerste schooldag. Ik had gehoopt dat ik niet zo nerveus zou zijn, maar wetende dat ik les mag gaan geven aan 29 leerlingen maakt me toch ietwat nerveus. En met allemaal nieuwe collega’s en een nieuwe school met allemaal eigen regels en maniertjes.. Aiii!

Voor de eerste lesdag heb ik me dan ook maar supergoed voorbereid incluis powerpoint om mezelf voor te stellen en een leuke activiteit voor de kinderen om zichzelf voor te stellen. Een goede voorbereiding is het halve werk, zei een wijze man ooit. Of was het een vrouw?

Langzaamaan komen de eerste kinderen binnendruppelen. Mét ouders. Heel leuk, kennismaken met iedereen. Ik probeer in mijn beste Papiaments iedereen te woord te staan en ondertussen loop ik rond met mijn fotocamera omdat onze school 100 jaar bestaat en dit groots viert! 
“Eh juffrouw, mijn dochter staat niet op de namenlijst”, “oh, foutje geloof ik! Zat ze vorig jaar hier in klas 2?”, “ja”, “nou, dan mag ze bij mij in de klas komen!”. En toen werd een groep van 29 uiteindelijk 30 leerlingen. Vorig jaar had ik de helft!

Juffrouw "Loesiejaanaa" in actie.
Er zitten nog vrij veel ouders in de klas als ik de dag wil beginnen. Gezien er straks een grote opening van het schooljaar is besluit ik ze maar in de klas te houden terwijl ik mijn introductie-powerpoint afspeel en over mezelf vertel. Ik vertel over dat ik hier al een jaar woon, dat ik twee zussen heb, twee moeders, twee vaders, een neefje en nichtje (geluid toen ik de foto liet zien: “aaaaahhhhhhh!!!”), dat ik motor rijd en gitaar speel. De kinderen lijken tevreden, de ouders ook.

Zelfgebakken koekjes gekregen. Zo lief! En lekker!!!!

"Juffrouw voor jou"
De grote opening volgt en de hele school gaat op de foto. Alle leerlingen vormen samen het getal 100, met de leerkrachten er achter. Een leuke manier om het schooljaar direct feestelijk te beginnen. We zijn zelfs op TV geweest! Hoe leuk!

100!

Bij binnenkomst krijgen alle leerlingen een feestmuts en ketting.



De rest van de week leer ik de kinderen van de klas steeds beter kennen en zelfs al hun namen (er zijn vrij veel namen die op elkaar lijken: Jonnik, Jondrik, Jeandrick, Johnnathan). Ik ben superblij met eindelijk airco in mijn klas! Hierdoor heb ik veel meer energie tijdens het lesgeven en ook aan het einde van de dag.

Deze stempels zijn echt THA BOMB! THA BOMDIGGITY!!!

Uiteraard ben ik ook superblij met mijn smartboard en moet ik elke keer lachen als de kinderen onder de indruk zijn. Ik open bijv. Youtube “wooooooooooow”. Zet Word op groot scherm: “wooooooooooooooooow”, open ‘galgje: “wooooooooooooooooooooooow”. Open het boek dat ze zelf voor hun neus hebben digitaal op het scherm: “wooooooooooooow”. Heel leuk en ook goed om mezelf weer uit te dagen om de lessen leuk aan te kleden.

"All About Me" boekje als kennismakingsactiviteit.

Van alle 30 leerlingen gekregen! Dat is me vorig jaar met 15 leerlingen vrijwel nooit gelukt.


Kennelijk heet ik Remon.

"I like to learn about Lucienne", wait what??


Een van mijn goede voornemens voor dit jaar is dat ik meer wil bewegen. Dus kies ik er voor om ongeveer 5 dagen per week een strandwandeling te maken. 

Le Voet et Le Water.
Een ander goed voornemen is meer foto’s maken met mijn digitale spiegelreflex... en laten die twee voornemens nou heel goed met elkaar te combineren zijn! Het spijt me voor het thuisfront, maar Aruba is een prachtig eiland en het is zonde als ik de foto’s niet online zou zetten. Ik zou zeggen: kom zelf langs om er ook van te genieten!





Al met al denk ik dat het een superleuk jaar gaat worden op mijn nieuwe school die niet alleen dichterbij is, maar waar ook de kinderen beter Nederlands spreken en meer gemotiveerd lijken om dingen te willen leren. Superfijn!



Tot schrijfs!
XXX Lucienne

ps. Zo zien de meeste motors op Aruba er uit. Dit model vond ik nog best aardig. Zelfs met akropovic-uitlaat! Maar waarom die achterband zo ver naar achter moet? Zon-de.


Let u ook op de sticker: No fat chicks allowed.

2 opmerkingen:

  1. Haha skitterend. En superlief die steen! :D haha!
    Ja met zo'n smartboard zit je ook wel met je kont regelrecht in de future natuurlijk.

    Love, xx
    PS. welke foto liet je dan zien van je neefje en nichtje? Sprookjeswonderland? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, sprookjes wonderland dat ze samen op dat bankje zitten met die dwerg, haha. Heel lief! Maar de kinderen uit m'n klas zijn sowieso heel lief en enthousiast! Wat een verschil met vorig jaar.

      Verwijderen